piątek, 3 lutego 2012

Ciasteczka owsiane z masłem orzechowym i bakaliami.

Czasem każdego nachodzi ochota na coś słodkiego - ludzka rzecz, zdarza się.
Staram się jednak unikać słodyczy nafaszerowanych chemicznymi składnikami i białym cukrem rafinowanym. Staram się wyszukiwać coś zdrowszego, naturalniejszego i na dłużej zaspokajającego cukrowy głód.
Muszę przyznać, że jestem fanką owsianych batoników i ciasteczek. Ale te ciasteczka przeszły moje najśmielsze oczekiwania. Znalazłam je na blogu Owsiankowo, a oryginalnie pochodzą z bloga Taniec Smaków. Pierwszy raz użyłam masła orzechowego do wypieków (zazwyczaj było mi szkoda) i stanowczo było warto.
Ciasteczka wyszły nieco twarde, ale to mi zupełnie nie przeszkadzało.
Z podanej porcji wyszło mi 38 ciasteczek.


3 szklanki płatków owsianych (użyłam błyskawicznych bo w okolicznych sklepach zabrakło górskich i myślę, że wyszło to ciasteczkom na dobre)
1/3 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej (można zwykłą) 
1 łyżeczka sody 
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki soli 
1 szklanka cukry brązowego
170g masła, rozpuszczonego
2/3 szklanki masła orzechowego
2 jajka
1/2 szklanki orzechów (wymieszałam ziemne i włoskie)
1/2 szklanki żurawiny (lub moreli, rodzynek itp)
1/2 szklanki chocolate chips lub posiekanej czekolady


Zmieszać płatki, mąkę, sodę i proszek. Do dużej miski wlać masło, masło orzechowe, cukier i krótko zmiksować.  Dodać jajka i miksować dalej ok. 3 minuty. Dodać suchą mieszankę i miksować chwilę na niskich obrotach.  Na koniec dodać orzeszki, czekoladę i żurawinę, porządnie wymieszać. 
Piekarnik ustawić na 180 st. C. Na dużej blaszce rozłożyć papier do pieczenia. Nakładaj ciasto najlepiej łyżką do lodów i wyciskaj na papier w odstępach (ok. 2 cm) - ja, z braku łyżki po prostu ugniatałam je w rękach/ Piec 13-15 min. Po wyjęciu zdejmować z blachy i dobrze ostudzić, bo ich struktura musi po upieczeniu jeszcze stwardnieć.

7 komentarzy:

  1. Bardzo smakowite ciasteczka. Też już napotkałam na ten przepis i bardzo mi się spodobał. Jutro idę kupić masło orzechowe i coś z niego powstanie! Może ciasteczka?

    OdpowiedzUsuń
  2. nie dość powiedzieć, że zawierają wszystkie moje ukochane składniki (masło orzechowe, żurawina, orzechy, czekolada), to jeszcze wyglądają obłędnie. jak dla mnie wypiek idealny <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Apetycznie wyglądają. Uwielbiam twarde ciacha, więc byłyby dla mnie idealne ! :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. ojaaa ale bym zjadła!:)
    ja pod ręką mam ptasie mleczko ale to na jeden kęs i chcesz więcej, a takie ciastka zaspokajają potrzebe słodkości na dłużej, no nie?:)

    OdpowiedzUsuń
  5. ciasteczka są przepyszne, zamiast cukru uzylem slodzika do pieczenia i zamiast kupowanego masła orzechowego to swoje zrobiłem, pyszne, dzieki za przepis!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciasteczka są OBŁĘDNE! Krucze, delikatne i takie zdrowe. Zaskoczyło mnie w nich masło orzechowe i zastanawiam się czy nie są zbytnio kaloryczne? ;-)

    OdpowiedzUsuń